Przejdź do treści głównej serwisu
Muzeum Przejdź na stronę bilety24
Wersja kontrastowa
A A A
BIP

Muzeum Etnograficzne w Social Mediach

  • Start
  • Aktualności
  • O muzeum
  • Dla zwiedzających
  • Wystawy
  • Parki etnograficzne
  • Edukacja
  • Wydarzenia
  • Galeria
  • Wydawnictwa
  • Kontakt

Matka Boska Gromniczna Powrót

  • Matka Boska Chełmińska
  • Matka Boska Częstochowska i Matka Boska Łopatyńska
  • Matka Boska Gromniczna
  • Matka Boska Jagodna
  • Matka Boska Królowa Polski i „majówki”
  • Matka Boska Ostrobramska
  • Matka Boska Różańcowa
  • Matka Boska Roztworna
  • Matka Boska Siewna
  • Matka Boska Skępska
  • Matka Boska Zielna

2 lutego przypada Święto Ofiarowania Pańskiego i Oczyszczenia Najświętszej Maryi Panny, powszechnie nazywane dniem Matki Boskiej Gromnicznej. Traktuje się je jako zakończenie okresu Bożego Narodzenia i stąd zasada, że w tym terminie rozbierane są choinki, chowane domowe szopki i świąteczne dekoracje. W średniowieczu obchodzono święto bardzo uroczyście – w Jerozolimie w V wieku najważniejsza była procesja ze świecami, upamiętniająca nazwanie Jezusa „światłem oświecenia pogan”. W Europie Święto Ofiarowania, poświęcone Chrystusowi, stało się powszechne w VII stuleciu. Z czasem do jego celebracji wprowadzono zwyczaj święcenia świec w kościele. Jednakże w Polsce, ze względu na kult, jakim obdarzano Matkę Boską, obchodzi się ten dzień jako Jej święto.

Obie nazwy: Święto Ofiarowania Pańskiego i Święto Oczyszczenia Najświętszej Maryi mają związek z obowiązującym w czasach narodzin Jezusa prawem. Według niego matka wraz z pierworodnym synem, 40 dni po porodzie, powinna udać się do świątyni i symbolicznie wykupić dziecko składając Bogu wymagane ofiary: baranka lub parę gołębi. To właśnie podczas tego aktu w jerozolimskiej świątyni starzec Symeon porównał Jezusa do światła. Dla Maryi, podobnie jak dla innych matek, wydarzenie to było „oczyszczeniem” po urodzeniu dziecka. Zwyczaj „oczyszczania” w kościele kobiet po porodzie, przejęty przez chrześcijaństwo, praktykowano w Polsce, zwłaszcza na wsi, jeszcze w okresie międzywojennym XX wieku i nazywano „wywodem”.

Ze względu na to, że w święto obchodzone 2 lutego ważna jest symbolika światła, a w kościołach święcone są świece, zwane gromnicami, przyjęła się nazwa „Matki Boskiej Gromnicznej”. O roli gromnicy tak pisał dziewiętnastowieczny etnograf Zygmunt Gloger:

„Świece te zapalano w czasie burzy i gromów, jako ochronę od niebezpieczeństwa, a przede wszystkim jako znak gotowości na śmierć. Zwykle wisiały na ścianie, nad łożem, każdego pobożnego katolika, przypominając mu, aby w każdej chwili do zgonu był przygotowanym. Dawano je też konającym do rąk (…). Komu w czasie procesyi zgasła gromnica w ręku, bez wiatru, uważano to dla niego za złą wróżbę.”

Przed udaniem się do kościoła w celu poświęcenia świecy, dekorowano ją zieloną gałązką, np. bukszpanu lub jałowca, i wstążeczką. W niektórych regionach, np. w Rzeszowskiem, owiązywano pasmem lnu, co miało zapewnić jego urodzaj. W trakcie nabożeństwa bacznie obserwowano gromnicę: kapiący obficie wosk wróżył długą i mroźną zimę. Przypadkowe zdmuchnięcie płomienia gromnicy podczas powrotu z kościoła zapowiadało śmierć kogoś z rodziny. Zaś trzy krople wosku, które kapnęły na rękę, wróżyły pomyślność. Po powrocie do domu, w celach ochronnych, obchodzono z nią całe gospodarstwo, a od jej płomienia rozpalano ogień w piecu. W wielu regionach popularne było robienie krzyża na suficie lub framudze drzwi kopcącym płomieniem gromnicy i błogosławienie nią dobytku.

Gromnice przechowywano w domach, czasem związane razem z poświęconą palmą wielkanocną. Zapalano je przed obrazem Matki Boskiej w każde święto maryjne. Wierzono, że blask świecy nie tylko rozprasza ciemności, ale też chroni przed powodzią, gradobiciem, uderzeniem pioruna. Na Kociewiu, podczas burzy, rodzina zbierała się wokół stołu z zapaloną gromnicą, a ojciec odczytywał fragment Ewangelii. Jej dym miał chronić przed chorobami, np. gardła i uszu, a także przed bólem zębów.

„Na Gromniczną", Janina Jarosz, obraz malowany na szkle, 1988

„Na Gromniczną”, Janina Jarosz, obraz malowany na szkle, 1988

Wierzono też, że zapalona gromnica odstrasza wilki, które zimą były dużym zagrożeniem zarówno dla ludzi, jak i zwierząt gospodarskich. Dlatego wyruszając w podróż przez las zabierano ją ze sobą. Przekonanie to ma związek z legendą mówiącą o tym, że Matka Boska ocaliła małego wilka przed rozsierdzonymi chłopami i uczyniła go swym sługą. Od tego czasu broniła ludzi przed wilkami, a wilki przed ludźmi. Według innej legendy, Matka Boska w mroźne noce obchodzi pola z zapaloną świecą w ręku, ochrania oziminy przed zmarznięciem i oświetla drogę zbłąkanym wędrowcom. Tu też towarzyszy jej wilk, zwany „gromnicznym”.

Na 2 lutego, według ludowych przekazów, przypada połowa zimy. Mówią one też, że w ten dzień powinien po raz pierwszy w nowym roku zaśpiewać skowronek, a robaczki śpiące pod ziemią przewracają się na drugi bok, by wkrótce zacząć się budzić. Stąd jedno z wielu przysłów, związanych z 2. dniem lutego brzmi: „Gromnica zimy połowica”. Z innych dowiadujemy się, że: „Gdy na gromnice rozstaje, rzadkie będą urodzaje”, „Gdy w Gromnice mróz, będzie dużo zbóż”, „Gdy na Gromnicę ciecze, zima długo się powlecze”, „Gdy słońce świeci jasno na Gromnicę, to przyjdą większe mrozy i śnieżyce”, „Jasny dzień podczas Gromnicę, len przyczynia na przęślice”.

„Matka Boska Gromniczna", warsztat częstochowski, 1850-1900

„Matka Boska Gromniczna”, warsztat częstochowski, 1850-1900

Sądzono, że 2 lutego promienie słoneczne są niebezpieczne dla zwierząt, zwłaszcza owiec. Z tego powodu na Pałukach zasłaniano w oborach i chlewach okna, wierząc, że jak w Gromniczną świeci słońce, to owce zdechną. Na Kociewiu obawiano się, że dostaną parchu.

Oprócz przysłów prognozujących pogodę i urodzaj jest też takie: „W dzień Panny Gromnicznej – bywaj zdrów mój śliczny”. To niezrozumiałe dziś powiedzenie wiąże się dawnym przekonaniem, że 2 luty jest ostatnim dniem, kiedy kawaler może się oświadczyć, jeżeli chce, aby ślub odbył się jeszcze w karnawale. Jeśli tego nie zrobił, musiał z ożenkiem czekać aż do Wielkanocy.

W ikonografii Matka Boska Gromniczna przedstawiana jest ze świecą w ręku, w towarzystwie wilków lub z koszyczkiem ze skowronkami. Oprócz artystów ludowych, najbardziej znane dzieła związane tematycznie z Matką Boską Gromniczną, stworzyli Piotr Stachiewicz i Teodor Axentowicz. Zaś w opisach święta często przytaczany jest wiersz Kazimiery Iłłakowiczówny „Matka Boża Gromniczna i lutowy wilk”.

Tekst: Hanna M. Łopatyńska

Program Regionalny
Województwo Kujawsko-Pomorskie
Unia Europejska