Przejdź do treści głównej serwisu
Muzeum Przejdź na stronę bilety24
Wersja kontrastowa
A A A
BIP

Muzeum Etnograficzne w Social Mediach

  • Start
  • Aktualności
  • O muzeum
  • Dla zwiedzających
  • Wystawy
  • Parki etnograficzne
  • Edukacja
  • Wydarzenia
  • Galeria
  • Wydawnictwa
  • Kontakt

Matka Boska Różańcowa Powrót

  • Matka Boska Chełmińska
  • Matka Boska Częstochowska i Matka Boska Łopatyńska
  • Matka Boska Gromniczna
  • Matka Boska Jagodna
  • Matka Boska Królowa Polski i „majówki”
  • Matka Boska Ostrobramska
  • Matka Boska Różańcowa
  • Matka Boska Roztworna
  • Matka Boska Siewna
  • Matka Boska Skępska
  • Matka Boska Zielna

7 października poświęcony jest Matce Boskiej Różańcowej. W przeciwieństwie do innych tytułów Maryi, związanych z Jej konkretnym wizerunkiem (np. Matka Boska Bolesna), sanktuarium (np. Matka Boska Skępska) lub skojarzonych ze zwyczajami gospodarskimi (np. Matka Boska Zielna), ten tytuł wiąże się z modlitwą i nabożeństwem. Według legendy Maryja miała podarować różaniec Dominikowi Guzmanowi, żyjącemu na przełomie XII i XIII wieku założycielowi zakonu dominikanów. W ten sposób zachęciła go do modlitwy różańcowej i rozpowszechniania jej wśród ludzi, co miało mu pomóc w walce z heretykami. Święty Dominik Guzman został popularyzatorem różańca, który z czasem zastąpił znane wcześniej tzw. sznury modlitewne służące do odliczania odmówionych pacierzy. Motyw różańca powrócił w dziewiętnastowiecznych objawieniach: w Lourdes (1858) i w Gietrzwałdzie (1877), kiedy to Maryja wskazała na różaniec jako narzędzie Bożego Miłosierdzia. W 1917 roku do trojga dzieci z Fatimy powiedziała: „Odmawiajcie codziennie różaniec”, a z Jej prawego ramienia zwisał sznur perłowych paciorków zakończony krzyżykiem. Podczas szóstego, ostatniego objawienia ujawniła swe imię: Matka Boża Różańcowa.

Podczas stuleci wytworzyły się liczne warianty modlitwy, zmieniała się także liczba tajemnic różańcowych. W XV wieku zostało ich piętnaście, ustalił się też podział na tajemnice radosne, bolesne i chwalebne. W tym samym czasie powstało pierwsze bractwo różańcowe w Kolonii założone przez przeora tamtejszego klasztoru dominikanów. W 1585 roku bractwo utworzono w kościele dominikanów w Krakowie, ale główny rozwój kultu Matki Boskiej Różańcowej przypada na początek XVII wieku. Wówczas to przy kościołach dominikańskich powstawały liczne bractwa różańcowe męskie i żeńskie, do których wstępowali także polscy królowie, np. Władysław IV i Jan III Sobieski. Krakowską tradycją stały się procesje z wizerunkiem Matki Boskiej organizowane 4 razy w roku: w Boże Ciało i w Oktawę, na Wniebowzięcie Najświętszej Marii Panny i na Matkę Bożą Różańcową, a także w sytuacjach zagrożenia, np. podczas morowej zarazy w 1600 roku i bitwy pod Chocimiem w 1621 roku. Oprócz dominikanów kult różańca szerzyli też jezuici i franciszkanie.

Rzeźba, drewno polichromowane, Prądzona, Kaszuby, XVIII/XIX w., fot. Marian Kosicki
Rzeźba, drewno polichromowane, Kaszuby, pocz. XX w., fot. Marian Kosicki
Oleodruk, XIX/XX w., znal. Trzebiechowo, Kociewie, fot. Marian Kosicki

Obraz wykonany techniką mieszaną, 2. poł. XIX w., znal. Wielkopolska, fot. Marian Kosicki
Karta dewocyjna, Niemcy, 2. poł. XIX w., fot. Adam Zakrzewski
Karta dewocyjna, Francja, pocz. XX w., fot. Adam Zakrzewski

Obraz na płycie pilśniowej, Katarzyna Gawłowa, Zielonki, Krakowskie, 1980, fot. Marian Kosicki
Obraz wykonany techniką mieszaną, Marianna Wiśnios, Rataje, Kieleckie, 1980, fot. Marian Kosicki
Różaniec, 1. poł. XX w., znal. Toruń, fot. Marian Kosicki

Fotografia, „Pamiątka I Komunii św.”, Toruń, 1918-1939, fot. Marian Kosicki
Fotografia, „Pamiątka I Komunii św.”, Toruń, 1900-1914, fot. obiektu Marian Kosicki
Pocztówka, pocz. XX w., znal. Toruń, fot. Adam Zakrzewski

 

Zasady nabożeństwa różańcowego rozpowszechniane były poprzez książki religijne i druki ulotne. Instrukcje odmawiania różańca umieszczano także na odwrotnych stronach kart dewocyjnych, czyli popularnych „świętych obrazków”, z wizerunkiem Matki Boskiej Różańcowej. Różańce kupić można było m.in. na odpustowych kramach, na których oferowano je w szerokim asortymencie i w zróżnicowanych cenach, zależnych od materiału, z którego je wykonano. W jednym z siedemnastowiecznych inwentarzy kramarskich czytamy, że sprzedawano różańce: białe i wiśniowe kościane, z indyjskiego drzewa, pstre ze szmelcu (czyli metalu), proste czarne drewniane oraz kamienne. W wieku XIX najpopularniejsze były różańce z paciorkami z drewna, szkła, masy perłowej, później także z tworzywa sztucznego. Najcenniejsze są te ze szlachetnych kamieni, pereł, bursztynów, naturalnych korali. Na południu Polski wykonywano różańce, w których paciorkami były nasionka kłokoczki pospolitej, nazywanej „różańcowym zielem” lub „drzewkiem różańcowym”. Inną rośliną nadającą się do robienia różańców są nasiona trawy łzawicy ogrodowej, zwanej „łzami Hioba”. Z tego właśnie powodu rośliny te bywały uprawiane w ogrodach przyklasztornych.

Różańce towarzyszyły ludziom w wielu momentach życia. Podczas wywodu, czyli błogosławieństwa położnic po porodzie w kościele, kobiety klęczały na schodach wiodących do świątyni albo w kruchcie i słuchały mszy św. trzymając w rękach zapaloną świecę i różaniec. Różaniec, wraz z książeczką do nabożeństwa, jest obowiązkowym elementem wyposażenia dzieci przystępujących do I Komunii św. Dawniej stanowił prezent z tej okazji; różaniec dziewczynek był biały, błękitny lub różowy, chłopców czarny, czasem umieszczony w okazjonalnym pudełeczku. Różańcowa modlitwa odmawiana jest przy zmarłym, a sam różaniec oplata jego dłonie i wraz z nim składany jest w grobie.

Różaniec wykorzystywano też w celach wróżebnych. Na Śląsku, po powrocie z kościoła z ochrzczonym niemowlęciem, matka lub babcia wkładały mu pod plecy wybrane przedmioty. Jeśli dziecko miało być w przyszłości wykształcone, była to książka, a jeśli bliscy pragnęli by zostało kiedyś księdzem lub zakonnicą – różaniec. W 1. urodziny matka zanosiła synka do stołu, na którym leżały: książka, różaniec i kieliszek (lub węgiel – jako symbol zawodu górnika). Na podstawie tego, po co dziecko wyciągnęło rączkę, wróżono mu przyszłość. W popularnej w wielu regionach Polski wróżbie andrzejkowej różaniec chowano pod jednym z trzech talerzy (pod pozostałymi ukrywano obrączkę, symbol małżeństwa i kwiatek – panieństwa). Wybór po omacku talerzyka z różańcem wróżył dziewczynie życie zakonne.

Wizerunek Matki Boskiej z różańcem w ręku jest często spotykany w ikonografii. Znaleźć go można zarówno na kościelnych feretronach i chorągwiach, jak i na obrazach, kartach dewocyjnych oraz rzeźbach. Od XVII wieku wielką popularnością cieszyły się przedstawienia Matki Boskiej z Dzieciątkiem ofiarowującej różaniec św. Dominikowi i św. Katarzynie Sieneńskiej, którzy byli przedstawicielami męskiej i żeńskiej gałęzi zakonu dominikańskiego. Najsłynniejszym tego rodzaju obrazem jest dziewiętnastowieczne dzieło anonimowego malarza eksponowane w ołtarzu głównym bazyliki w Pompejach we Włoszech. W innych ujęciach Maryję otacza 15 scen ilustrujących tajemnice rozważane w różańcowej modlitwie.

Hanna M. Łopatyńska

Program Regionalny
Województwo Kujawsko-Pomorskie
Unia Europejska