Przejdź do treści głównej serwisu
Muzeum Przejdź na stronę bilety24
Wersja kontrastowa
A A A
BIP

Muzeum Etnograficzne w Social Mediach

  • Start
  • Aktualności
  • O muzeum
  • Dla zwiedzających
  • Wystawy
  • Parki etnograficzne
  • Edukacja
  • Wydarzenia
  • Galeria
  • Wydawnictwa
  • Kontakt

Matka Boska Chełmińska Powrót

  • Matka Boska Chełmińska
  • Matka Boska Częstochowska i Matka Boska Łopatyńska
  • Matka Boska Gromniczna
  • Matka Boska Jagodna
  • Matka Boska Królowa Polski i „majówki”
  • Matka Boska Ostrobramska
  • Matka Boska Różańcowa
  • Matka Boska Roztworna
  • Matka Boska Siewna
  • Matka Boska Skępska
  • Matka Boska Zielna

Miejsca kultu Matki Boskiej, uznawanej za główną opiekunkę i orędowniczkę ludzi, były bardzo ważne w ich życiu religijnym. Ze względu na ogromny szacunek, jakim obdarzano Maryję, często pielgrzymowano do Jej sanktuariów, aby wyrazić swą wdzięczność za łaski bądź prosić o wsparcie w trudnych życiowych sytuacjach. Pielgrzymki pełniły także ważne role społeczne i patriotyczne, zwłaszcza podczas zaborów i wojen.

„Matka Boska Bolesna”, XVIII/XIX w., olej na płótnie, fot. Adam Zakrzewski

„Matka Boska Bolesna”, XVIII/XIX w., olej na płótnie, fot. Adam Zakrzewski

Z każdym sanktuarium związana jest jakaś historia, przekazywana z pokolenia na pokolenie, wyjaśniająca fenomen danego miejsca i tłumacząca jego wyjątkowość. Tak jest też w przypadku sanktuarium chełmińskiego, którego centrum stanowi obraz Matki Boskiej Bolesnej, nazywany „chełmińską Pietą”. Według ludowego przekazu, spisanego przez drukarza Walentego Fiałka, początki Jej kultu w Chełmnie wiążą się z losami niewidomego chłopca z ubogiej rodziny Stołowskich, mieszkających na przedmieściu Rybaki. To w ich chacie wisiał namalowany na desce wizerunek Matki Boskiej, do której modlili się prosząc o zdrowie dla jedynego syna. Którejś nocy chłopcu przyśniła się Maryja zapowiadająca, że wkrótce odzyska wzrok. Na spełnienie obietnicy nie czekał długo: wkrótce, podążając za trzymaną na sznurku niesforną kozą, dotarł w pobliże jednej z miejskich bram – Bramy Grubińskiej. Tam znalazł źródełko ukryte w pszczelim gnieździe, wodą przemył oczy i zaczął widzieć. W tym czasie w jego domu wybuchł pożar. Zebrani przy płonącym budynku ludzie ujrzeli obraz unoszący się nad domostwem, kierujący się w stronę Bramy Grubińskiej i cudownego źródełka. Wieść o tym wydarzeniu rozeszła się szybko, a obraz przeniesiono z Bramy do kościoła. Jednakże w niewyjaśniony sposób obraz wrócił do Bramy i sytuacja ta powtórzyła się kilkakrotnie. Dlatego wybudowano tam kapliczkę, zwaną przez mieszkańców Chełmna „Bramką” i w niej umieszczono cudowny obraz. Tyle mówi stara legenda. Natomiast we współczesnych opisach początków sanktuarium czytamy, że nie są one znane i nikną w mrokach dziejów.

„Matka Boska na Bramce Chełmińskiej”, wyk. J. Zadek Salomon, Strzelno, 1850-1920, oleodruk, fot. Marian Kosicki

„Matka Boska na Bramce Chełmińskiej”, wyk. J. Zadek Salomon, Strzelno, 1850-1920, oleodruk, fot. Marian Kosicki

Pochodzący z XIII lub początku XIV wieku wizerunek Matki Boskiej Bolesnej Chełmińskiej, do połowy XVII wieku znajdował się na elewacji Bramy Grubińskiej, zwanej też Grudziądzką. W 1649 roku, zapewne dla bezpieczeństwa, cudowny obraz przeniesiono do kościoła farnego. Stało się to z inicjatywy proboszcza Jana Schmacka, którego troska o wizerunek Matki Boskiej miała wynikać z tego, że gdy duchowny przebywał w Wiedniu, Maryja nie tylko go ozdrowiła, ale nawet ożywiła, gdy leżał już w trumnie czekając na pochówek! Po tych wydarzeniach wzrosła sława cudownego obrazu, co przyczyniło się do rozwoju kultu Matki Boskiej Chełmińskiej i popularności sanktuarium, które było celem pielgrzymek mieszkańców ziemi chełmińskiej i Pomorza. O wielu łaskach uzyskanych dzięki Matce Boskiej Bolesnej świadczą liczne srebrne wota ofiarowane przez wiernych, którzy szukali pomocy w chorobie i prosili o wstawiennictwo za dusze zmarłych. Podczas „szwedzkiego potopu” obraz zniszczono, a Jan Schmack w 1656 roku ufundował nowy, namalowany na wzór poprzedniego. W 1754 roku odbyła się uroczystość koronacji obrazu, na którą zezwolił papież Benedykt XIV.

„Matka Boska Chełmińska, ok. 1850, olej na płótnie, fot. Marian Kosicki

„Matka Boska Chełmińska, ok. 1850, olej na płótnie, fot. Marian Kosicki

Medaliki z wizerunkiem Matki Boskiej Chełmińskiej i Bramy Grubińskiej, XIX/XX w., znal. Chełmża, fot. Marian Kosicki

Medalik z wizerunkiem Matki Boskiej Chełmińskiej i Bramy Grubińskiej, XIX/XX w., znal. Chełmża, fot. Marian Kosicki

Medaliki z wizerunkiem Matki Boskiej Chełmińskiej i Bramy Grubińskiej, XIX/XX w., znal. Chełmża, fot. Marian Kosicki

Medalik z wizerunkiem Matki Boskiej Chełmińskiej i Bramy Grubińskiej, XIX/XX w., znal. Chełmża, fot. Marian Kosicki

Główne uroczystości odpustowe odbywają się 2 lipca, w święto Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny, w tradycji ludowej nazywanym świętem Matki Boskiej Jagodnej. W dawnych opisach tych wydarzeń wymieniane są lata, kiedy to odwiedzające Chełmno pielgrzymki były wyjątkowo liczne, np. w 1861 roku przybyło 6-7 tysięcy wiernych, m.in. z Lisewa, Wąbrzeźna i Chełmży, a w 1882 r. 10 tysięcy. Zapewne wielu pielgrzymów powróciło do domu z pamiątką z wizerunkiem Matki Boskiej Chełmińskiej, zakupioną na odpustowym kramie. Tego rodzaju dewocjonalia dostarczane były m.in. przez chełmińskie wytwórnie, np. J.P. Kohnerta, produkującego oprawione w ramy oleodruki, Franciszka Kaweckiego wydającego karty dewocyjne, popularnie nazywane świętymi obrazkami. „Chełmińską Pietę” umieszczano też na medalikach, a na ich rewersach wytłaczano wizerunek Bramy Grubińskiej. Dzięki temu wierni mogli nawet po powrocie do domu liczyć na opiekę Maryi. Wspominali Ją także śpiewając pieśń pt. „Przed obrazem Matki Boskiej Bolesnej w Chełmnie”, której fragment brzmi tak:

„Bolesna Matko, Panienko przeczysta!
Wszakżeś Ty nasza Królowa wieczysta (…)
Naucz jak wytrwać w ciężkiej naszej doli,
Gdzie szukać ulgi, kiedy serce boli.”*

Tekst Hanna M. Łopatyńska

*”Zbiór pieśni nabożnych i katolickich do użytku kościelnego i domowego”, Pelplin 1871, s. 571.

Program Regionalny
Województwo Kujawsko-Pomorskie
Unia Europejska