Przejdź do treści głównej serwisu
Muzeum Przejdź na stronę bilety24
Wersja kontrastowa
A A A
BIP

Muzeum Etnograficzne w Social Mediach

  • Start
  • Aktualności
  • O muzeum
  • Dla zwiedzających
  • Wystawy
  • Parki etnograficzne
  • Edukacja
  • Wydarzenia
  • Galeria
  • Wydawnictwa
  • Kontakt

26 marca Powrót

  • 1 maja
  • 3 maja
  • 4 maja
  • 5 maja
  • 8 maja
  • 9 maja
  • 13 maja
  • 15 maja
  • 18 maja
  • 18 maja – 100. rocznica urodzin św. Jana Pawła II
  • 21 maja
  • 22 maja
  • 24 maja
  • 26 maja
  • 29 maja
  • 31 maja
  • 1 czerwca
  • 3 czerwca
  • 5 czerwca
  • 7 czerwca
  • 7 czerwca
  • 8 czerwca
  • 8 czerwca
  • 9 czerwca
  • 10 czerwca
  • 11 czerwca
  • 14 czerwca
  • 19 czerwca
  • 20 czerwca
  • 20-21 czerwca
  • 22 czerwca
  • 27 czerwca
  • 23 czerwca
  • 2 lipca
  • 6 lipca
  • 12 lipca
  • 15 lipca
  • 19 lipca
  • 20 lipca
  • 24 lipca
  • 29 lipca
  • 1 sierpnia
  • 7 sierpnia
  • 8 sierpnia
  • 1 września
  • 31 sierpnia
  • 10 września
  • 19 września
  • 20 września
  • 17 września
  • 22 września
  • 23 września
  • 25 września
  • 28 września
  • 1 października
  • 14 października
  • 20 października
  • 17 listopada
  • 25 października
  • 30 października
  • 3 listopada
  • 5 listopada
  • 22 listopada
  • 25 listopada
  • 30 listopada
  • 2 grudnia
  • 3 grudnia
  • 4 grudnia
  • 6 grudnia
  • 1 stycznia
  • 11 grudnia
  • 10 stycznia
  • 13 grudnia
  • 14 grudnia
  • 21 grudnia
  • 31 grudnia
  • 4 stycznia
  • 6 stycznia
  • 17 stycznia
  • 9 stycznia
  • 19 stycznia
  • 20 stycznia
  • 21 stycznia
  • 22 stycznia
  • 23 stycznia
  • 27 stycznia
  • 10 lutego
  • 17 lutego
  • 19 lutego
  • 22 lutego
  • 26 lutego
  • 28 lutego
  • 3 marca
  • 4 marca
  • 14 marca
  • 8 marca
  • 19 marca
  • 21 marca
  • 26 marca
  • 12 kwietnia
  • 15 kwietnia
  • 22 kwietnia
  • 30 kwietnia
  • 1 maja
  • 2 maja
  • 3 maja
„Na zbój”, Zbigniew Walczak, 1979, olej, szkło
„Taniec harnasia”, Zbigniew Walczak, 1979, olej, szkło
„Kazanie kleryka”, Zbigniew Walczak, 1979, olej, szkło

„Z dutkami”, Zbigniew Walczak, 1979, olej, szkło
„Pod kapliczką”, Zbigniew Walczak, 1979, olej, szkło
„Janosik i Cysarka”, Zbigniew Walczak, 1979, olej, szkło

„Ułapili Janosika”, Zbigniew Walczak, 1979, olej, szkło
„Janosik w dybach”, Zbigniew Walczak, 1979, olej, szkło
„Śmierć zbójnika”, Zbigniew Walczak, 1979, olej, szkło

26 marca w liturgii Kościoła katolickiego wspominamy postać Świętego Dobrego Łotra – mężczyzny ukrzyżowanego obok Jezusa. Pomimo grzechów, które popełnił został pierwszym świętym chrześcijańskim. Ukrzyżowany skruszony złoczyńca to św. Dyzma – (jego imię tłumaczone z greki oznacza „czyniący źle”, „złośliwy”, „łotrowski”, „wyrządzający krzywdę”). Postać Dyzmy wspominana jest w apokryficznej „Ewangelii wg Nikodema” z IV w. oraz „Protoewangelii Jakuba” z V w. Jego kult bierze swój początek od obietnicy, którą złożył Jezus: „Zaprawdę powiadam Ci, dziś będziesz ze mną w raju”. Św. Dyzma to symbol Bożego miłosierdzia oraz szczerego żalu za grzechy. Jest patronem więźniów, skazańców, kapelanów więziennych i nawróconych grzeszników.

26 marca to dzień, który ma jeszcze inne znaczenie i odnosi się do historii łotra, który zabierał bogatym i rozdawał biednym. Juraj Jảnošik (1688-1713), bo o nim mowa, to karpacki zbójnik, słowacki bohater. Prawdopodobnie uczestniczył w powstaniu antyhabsburskim węgierskiego magnata Franciszka II Rakoczego. Pomógł w ucieczce z więzienia harnasiowi zbójników, a w późniejszym czasie sam stał się przywódcą grupy zbójników. Czerpiąc z folkloru z biegiem czasu budowana była jego legenda. Raz był bandytą, raz szlachetnym zbójnikiem. Przywłaszczany przez różne kręgi kulturowe przekraczał swobodnie granice. Był Polakiem, albo słowackim bohaterem. Kazimierz Przerwa-Tetmajer w epopei „Legenda Tatr” ugruntował postać Janosika jako Polaka, szlachetnego zbójnika po polskiej stronie gór. Tę wersję legendy w polskiej kulturze mocno osadził film z lat 70. XX w. „Janosik” w reż. Jerzego Passendorfera (z symboliczną sceną kary śmierci poprzez powieszenie Janosika na haku za lewe żebro).

Legenda z biegiem czasu wzbogacana była o nowe elementy i znacznie odbiegała od historycznego pierwowzoru postaci zbliżając się jednocześnie do mitu sprawiedliwego zbójcy, który rabując bogatych wspiera ubogich (co potwierdza tym samym ludowy model sprawiedliwości). W opowieściach przeplatały się liczne przekazy ustne, opowieści sowizdrzalskie i treści moralitetów. Janosik osadzony w romantycznej konwencji obrońcy uciśnionych to słowacki i polski Robin Hood.

Zakopiański malarz obrazów na szkle Zdzisław Walczak w 1979 r. wykonał cykl „Historii zbójnickiej Janosika”, którego fragmenty prezentujemy dziś w cyklu #sztukazkalendarza z okazji Dnia Dobrego Łotra i Dnia Janosika.

Program Regionalny
Województwo Kujawsko-Pomorskie
Unia Europejska