Przejdź do treści głównej serwisu
Muzeum Przejdź na stronę bilety24
Wersja kontrastowa
A A A
BIP

Muzeum Etnograficzne w Social Mediach

  • Start
  • Aktualności
  • O muzeum
  • Dla zwiedzających
  • Wystawy
  • Parki etnograficzne
  • Edukacja
  • Wydarzenia
  • Galeria
  • Wydawnictwa
  • Kontakt

30 kwietnia Powrót

  • 1 maja
  • 3 maja
  • 4 maja
  • 5 maja
  • 8 maja
  • 9 maja
  • 13 maja
  • 15 maja
  • 18 maja
  • 18 maja – 100. rocznica urodzin św. Jana Pawła II
  • 21 maja
  • 22 maja
  • 24 maja
  • 26 maja
  • 29 maja
  • 31 maja
  • 1 czerwca
  • 3 czerwca
  • 5 czerwca
  • 7 czerwca
  • 7 czerwca
  • 8 czerwca
  • 8 czerwca
  • 9 czerwca
  • 10 czerwca
  • 11 czerwca
  • 14 czerwca
  • 19 czerwca
  • 20 czerwca
  • 20-21 czerwca
  • 22 czerwca
  • 27 czerwca
  • 23 czerwca
  • 2 lipca
  • 6 lipca
  • 12 lipca
  • 15 lipca
  • 19 lipca
  • 20 lipca
  • 24 lipca
  • 29 lipca
  • 1 sierpnia
  • 7 sierpnia
  • 8 sierpnia
  • 1 września
  • 31 sierpnia
  • 10 września
  • 19 września
  • 20 września
  • 17 września
  • 22 września
  • 23 września
  • 25 września
  • 28 września
  • 1 października
  • 14 października
  • 20 października
  • 17 listopada
  • 25 października
  • 30 października
  • 3 listopada
  • 5 listopada
  • 22 listopada
  • 25 listopada
  • 30 listopada
  • 2 grudnia
  • 3 grudnia
  • 4 grudnia
  • 6 grudnia
  • 1 stycznia
  • 11 grudnia
  • 10 stycznia
  • 13 grudnia
  • 14 grudnia
  • 21 grudnia
  • 31 grudnia
  • 4 stycznia
  • 6 stycznia
  • 17 stycznia
  • 9 stycznia
  • 19 stycznia
  • 20 stycznia
  • 21 stycznia
  • 22 stycznia
  • 23 stycznia
  • 27 stycznia
  • 10 lutego
  • 17 lutego
  • 19 lutego
  • 22 lutego
  • 26 lutego
  • 28 lutego
  • 3 marca
  • 4 marca
  • 14 marca
  • 8 marca
  • 19 marca
  • 21 marca
  • 26 marca
  • 12 kwietnia
  • 15 kwietnia
  • 22 kwietnia
  • 30 kwietnia
  • 1 maja
  • 2 maja
  • 3 maja
Drewniana rzeźba konia z jeźdźcem

„Jeździec na koniu – dragon”, Helena Szczypawka-Ptaszyńska, 1970-1977, drewno polichromowane

Drewniana rzeźba konia z jeźdźcem

„Jeździec na koniu”, Helena Szczypawka-Ptaszyńska, 1970-1977, drewno częściowo polichromowane

Drewniana rzeźba konia z jeźdźcem

„Jeździec na koniu z karabinem – dragon”, Helena Szczypawka-Ptaszyńska, 1970-1977, drewno polichromowane

Drewniana rzeźba konia z jeźdźcem

„Jeździec na koniu – żołnierz”, Helena Szczypawka-Ptaszyńska, 1970-1977, drewno polichromowane

30 kwietnia obchodzimy Ogólnopolski Dzień Konia. Z tej okazji w cyklu #sztukazkalendarza prezentujemy rzeźby Heleny Szczypawki-Ptaszyńskiej (1897-1977) z Mościsk (pow. sierpecki).

Helena Szczypawka-Ptaszyńska to uznana artystka, której sztukę można umieścić na granicy sztuki intuicyjnej i art. brut. Rzeźbiarstwo było dla niej remedium na samotność (czterokrotnie owdowiała). Była wrażliwa na piękno otaczającego ją świata – przyrody wiejskiego pejzażu oraz zwierząt (przede wszystkim tych z obejścia gospodarskiego). Jej rodzice zajmowali się hodowlą świń. W dzieciństwie cierpiała na chorobę nóg (choroba angielska – krzywica). Podczas pielgrzymki do sanktuarium w Skępem odzyskała władzę w nogach. Jej los związany buł z pracą na gospodarstwie i opieką nad starzejącymi się rodzicami (rodzeństwo rozpierzchło się po świecie).

Nie wykonywała rzeźb dla sławy. Talent odziedziczyła po ojcu, przy którym już w młodym wieku nauczyła się robić koła i naczynia klepkowe. Konia w swojej własnej hierarchii rzeźbiarka ustawia zaraz za świnią, która zajmuje naczelną pozycję. Na swoje rzeźby koni wsadza dragonów z podkręconym wąsem, żołnierzy i kozaków. Artystka jest wierna swojemu kanonowi piękna: „Zaś konik, żeby był ładny, musi być płaski, krótkiego łba, a karczek musi nosić w górze. Powinien być maści gniady”.

Prezentowane dziś rzeźby koni z jeźdźcami pokryte są farbą do malowania wozów (czarna, czerwona, brązowa) i ościeżnic (biała). Konie wykonywane są z drewna topolowego, lipowego, brzozowego i kasztanowego. Ptaszyńska nie przykładała wagi do technologii i dokładności warsztatowej – malatura nie jest kładziona równomiernie. Z narzędzi używała: siekierki (stąd grube ciosy na drewnie), noża i pilnika do ostrzenia siekiery, dłuta i świdra (do wykonywania otworów na ogon). Rzeźbiarka czasami wykorzystywała naturalny kształt konarów drzewa, lub stosowała – zachwycające w swej pomysłowości i prostocie – rozwiązania konstruktorskie przy montowaniu poszczególnych elementów rzeźb.

Program Regionalny
Województwo Kujawsko-Pomorskie
Unia Europejska