Przejdź do treści głównej serwisu
Muzeum Przejdź na stronę bilety24
Wersja kontrastowa
A A A
BIP

Muzeum Etnograficzne w Social Mediach

  • Start
  • Aktualności
  • O muzeum
  • Dla zwiedzających
  • Wystawy
  • Parki etnograficzne
  • Edukacja
  • Wydarzenia
  • Galeria
  • Wydawnictwa
  • Kontakt

8 czerwca Powrót

  • 1 maja
  • 3 maja
  • 4 maja
  • 5 maja
  • 8 maja
  • 9 maja
  • 13 maja
  • 15 maja
  • 18 maja
  • 18 maja – 100. rocznica urodzin św. Jana Pawła II
  • 21 maja
  • 22 maja
  • 24 maja
  • 26 maja
  • 29 maja
  • 31 maja
  • 1 czerwca
  • 3 czerwca
  • 5 czerwca
  • 7 czerwca
  • 7 czerwca
  • 8 czerwca
  • 8 czerwca
  • 9 czerwca
  • 10 czerwca
  • 11 czerwca
  • 14 czerwca
  • 19 czerwca
  • 20 czerwca
  • 20-21 czerwca
  • 22 czerwca
  • 27 czerwca
  • 23 czerwca
  • 2 lipca
  • 6 lipca
  • 12 lipca
  • 15 lipca
  • 19 lipca
  • 20 lipca
  • 24 lipca
  • 29 lipca
  • 1 sierpnia
  • 7 sierpnia
  • 8 sierpnia
  • 1 września
  • 31 sierpnia
  • 10 września
  • 19 września
  • 20 września
  • 17 września
  • 22 września
  • 23 września
  • 25 września
  • 28 września
  • 1 października
  • 14 października
  • 20 października
  • 17 listopada
  • 25 października
  • 30 października
  • 3 listopada
  • 5 listopada
  • 22 listopada
  • 25 listopada
  • 30 listopada
  • 2 grudnia
  • 3 grudnia
  • 4 grudnia
  • 6 grudnia
  • 1 stycznia
  • 11 grudnia
  • 10 stycznia
  • 13 grudnia
  • 14 grudnia
  • 21 grudnia
  • 31 grudnia
  • 4 stycznia
  • 6 stycznia
  • 17 stycznia
  • 9 stycznia
  • 19 stycznia
  • 20 stycznia
  • 21 stycznia
  • 22 stycznia
  • 23 stycznia
  • 27 stycznia
  • 10 lutego
  • 17 lutego
  • 19 lutego
  • 22 lutego
  • 26 lutego
  • 28 lutego
  • 3 marca
  • 4 marca
  • 14 marca
  • 8 marca
  • 19 marca
  • 21 marca
  • 26 marca
  • 12 kwietnia
  • 15 kwietnia
  • 22 kwietnia
  • 30 kwietnia
  • 1 maja
  • 2 maja
  • 3 maja

„Neptun”, Edwin Raszat, l. 70/80 XX w., olej na płycie pilśniowej, 60×65 cm

„Spotkanie z Neptunem”, Edwin Raszat, 1983, olej na płycie pilśniowej, 48×84 cm

„Dno morskie III”, Edwin Raszat, 1983, olej na płycie pilśniowej, 45×74,5 cm

„Dno morskie II”, Edwin Raszat, 1983, olej na płycie pilśniowej, 51×80 cm

„Dno morskie I”, Edwin Raszat, 1983, olej na płycie pilśniowej, 55×83,5 cm

„Ośmiornica”, Edwin Raszat, 1983, olej na płycie pilśniowej, 30,5×56 cm

„Dno morskie”, Edwin Raszat, l. 70/80 XX w., olej na płycie pilśniowej, 31×56 cm

„Dno morskie”, Edwin Raszat, l. 70/80 XX w., olej na płycie pilśniowej, 31×61 cm

„Dno morskie”, Edwin Raszat, l. 70/80 XX w., olej na płycie pilśniowej, 31×61 cm

„Niebieska ryba”, Edwin Raszat, l. 70/80 XX w., olej na płycie pilśniowej, 40×70 cm

„Potwór”, Antoni Toborowicz, brak daty, drewno polichromowane, bejca, wys. 45 cm

Obchodzony 8 czerwca Dzień Oceanów ma na celu zwróceniu uwagi na eksploatację wód, ich zanieczyszczenie oraz przełowienie zasobów ryb.

Z tej okazji w naszym cyklu prezentujemy prace grudziądzkiego artysty Edwina Raszata (1910-1984), autora obrazów ukazujących niezwykle ciekawe opracowanie motywu morskiego dna oraz rzeźbę potwora autorstwa Antoniego Toborowicza (ur. 1941 r.) z Woli Libertowskiej.

Edwin Raszat urodził się w 1910 r. w Grudziądzu. Jego rodzice prowadzili niewielkie gospodarstwo. Jak wspomina artysta: „w dzieciństwie lubiłem bawić się w glinie i strugać w drewnie, malowałem kwiaty”. Jego losy potoczyły się inaczej niż tego pragnął, nie miał bowiem możliwości zdobycia wykształcenia plastycznego i przez wiele lat jego artystyczna pasja nie miała szansy na realizację. Przez ponad 40 lat wykonywał zawód kelnera. Dopiero kiedy przeszedł na rentę „zaczęło się nowe życie”. Edwin Raszat w rzeźbie odwoływał się do konwencji ludowej a malarstwo stało się dla niego przestrzenią wolności, gdzie poszukiwał własnego stylu.

Obrazy Edwina Raszata to intrygujące połączenie stylistyczne – balansowanie na granicy realizmu – sceny przypominające strony z atlasu zwierząt morskich i oniryzmu. Z jednej strony artysta starał się zachować cechy gatunkowe ryb i innych stworzeń wodnych, z drugiej zaś pojawiają się one w towarzystwie stworów rodem z bajkowej konwencji. Kolorystyka podwodnego świata jest bogata i wyrazista. W przypadku prac ukazujących Neptuna oraz syren, autor w udany sposób wprowadza mityczne wyobrażenia władcy mórz i oceanów w swobodnych kompozycjach – raz Neptun przypomina człowieka żyjącego na lądzie, w ubraniu a raz bardziej odpowiada spopularyzowanym wyobrażeniu o tym bogu.

To swoiste przemieszanie porządku bajkowego i realistycznego wprowadza intrygujący nastrój nieoczywistości i tajemniczości podwodnych głębin. Autor jakby wskazywał, że wiedza naukowa nie odkryła i nie opisała bezmiaru podmorskiego świata. W takim świecie jest miejsce dla harmonijnego współistnienia wyobraźni i naukowej wykładni.

Kontynuując wątek mityczny, bajkowy prezentujemy pracę Antoniego Toborowicza przedstawiającą rzeźbę również tajemniczą i nieoczywistą. Drewniany, tytułowy potwór może należeć zarówno do świata wodnego, jak i lądowego i trudno odgadnąć jego pochodzenie, nie mówiąc już o rodowodzie gatunkowym.

Program Regionalny
Województwo Kujawsko-Pomorskie
Unia Europejska